Вівторок, 19.03.2024, 14:50
Вітаю Вас Гість | RSS

ОЗЗСО "Ковалівський ліцей"

Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу

Літературний процес 1917-1930 рр. ХХ ст.

Тема: Літературний процес 1917-1930 рр. ХХ ст.

Інтегрований урок української літератури

 та історії в 10-му класі

 Мета:ознайомити учнів з провідними тенденціями розвитку української літератури в нових політичних і історичних умовах, у яких народжувалася література нової доби.

розвивати в них уміння творчо використовувати набуті знання, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між історичними подіями, висловлюватись та відстоювати власну думку, правильно вживати і пояснювати термінологію

виховувати любов до літератури, інтерес до культурної спадщини українства, повагу до людей, що боролися за впровадження прогресивних поглядів та власні переконання.

 

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань

 

Дидактичне завдання: повторення, корекція та більш глибоке осмислення навчального матеріалу

 

Очікуванні результати:

Учні обґрунтовують зв’язок між причинами, сутністю та наслідками нового періоду для українського народу; висловлюють судження щодо характеру і значення змін у культурно-політичному житті українця.

 

 

Обладнання: комп’ютер, мультимедійний проектор.

 

Хід уроку.

 

Боже! За віщо?

                  Отця й сина.

                  Батьків та дітей

                  Хліборобів і піснетворців.

                  Цвіт народу нашого.

Іван Ільєнко.

 

1. Організаційний момент.

План уроку записаний на дошці:

1.    Складність і драматизм умов у яких розвивалася українська література.

2.     Різноманітність літературних течій та угруповань у 20-х роках.

3.    Співіснування різних напрямів, течій, стилів.

4.    Літературна дискусія (1925-1928р).

5.    Втручання влади в літературний процес.

 

2. Актуалізація опорних знань (підготовчий елемент уроку – коротка вступна бесіда, яка актуалізує раніше отримані знання і сформовані вміння).

Учитель літератури.

Ми вивчаючи українську літературу хх ст., зосередимось на надзвичайно складному періоді 1917-1930рр. Національно-визвольні рухи, революції, Перша світова та громадянські війни, колективізація, голодомор і майбутні невиправдані сталінські репресії. Звичайно, всі ці потрясіння не могли не відбитися на ході літературного процесу. Тому будемо розглядати його з урахуванням історичних умов, у яких жили і творили письменники.

 

3. Мотивація(створення проблемної ситуації) - використання нескладної інтерактивної технології - завдання на випередження (учням заздалегідь було роздано теми для підготовки елементу проектного методу - створення мультимедійної презентації)

Вчитель історії і група істориків: представлення елементу мультимедійної технології навчання – презентації на тему: «Періодизація розвитку українського літературного процесу в 1917-1930 рр.»

(Додаток 1)

Отже, розвивалась українська духовність в дуже складних і жорстких умовах, насичених нетерпимістю  і впливом адміністративного тиску.У 20рр ХХст тільки почали розкриватися різноманітні можливості української культури, але нажаль розквітнути їм НЕ ВДАЛОСЯ…Було підрубано інтелектуальну гілку української інтелігенції, зокрема мистецької еліти.

 

4. Представлення теми та очікуваних навчальних результатів.

5. Вивчення нового матеріалу(спрямування учнів на оволодівання новими знаннями й уміннями, актуалізація діяльності учнів - короткі розповіді учителя, підготовлені доповіді учнів, бесіди, демонстрація наочності).

Вчитель літератури.

«Україна кипіла, як величезний казан на безперестанному шаленому вогні, і в цім казані виварювалися думки і почуття, наново перетворювалися світогляди, дивно змінювалися люди. Тим-то літературні явища цієї доби становлять надзвичайно строкату картину» - писав літературознавець О. Білецький.

Для літературного процесу цих років визначальним було існування різних ідейно-стильових течій і численних літературних угруповань.

- Про угруповання та організації нам повідомлять літературознавці, які вивчали це питання.

Завдання на випередження (учням заздалегідь було роздано теми для підготовки елемента проектного методу - створення мультимедійної презентації на тему: «Літературні течії та угруповання 20 років ХХст.»

(Додаток 2)

 

Учитель літератури: А чи могли всі ці угруповання та організації співіснувати? Чи знаходили спільну мову?

Учитель літератури: Українські поети ХХ століття, створюючи нові художні цінності за високими естетичними критеріями , водночас відроджували глибинну історичну пам'ять свого народу. Щире бажання стати врівень із світовим мистецтвом допомагало долати бар'єри, розмуровувати «двері» в Європу. Поети і прозаїки усвідомлювали своє національне коріння і свою причетність до великого світу. І в цьому виявлявся патріотизм українських поетів, названих модерністами

Однак модернізм – явище далеко неоднорідне. Про різні напрями та стильові течії в українській літературі нам розкажуть наші «літературознавці».

Завдання на випередження (учням заздалегідь було роздано теми для підготовки елементу проектного методу - створення мультимедійної презентації) на тему: «Чи може бути всім однаково добре?»

(Додаток 3)

 

Учитель літератури: Велика кількість різних організацій призвела до «масовізму» в літературі. Українське письменство переживало свій розквіт поза втручанням компартії, всупереч «політиці в галузі літератури», бо сформувалось у роки національного відродження початку ХХст.. та в період національної революції 1917 року. Тому в такій суперечливій ситуації літературна дискусія 1925-1928 рр. Вона поставила дуже болюче питання: БУТИ ЧИ НЕ БУТИ  українській літературі, культурі, нації? Відкрив її М. Хвильовий. У першу чергу він був занепокоєний мистецьким рухом сучасних авторів - членів спілок, що проголосили «масовім» своїм головним принципом. Цей рівень був дуже низьким.

Основні мистецькі принципи М.Хвильового:

1.     Високий рівень художньої майстерності, фахова підготовка.

2.     «Вперед, до психологічної Європи» .

3.     «Геть від Москви»

4.     «Азіатський ренесанс»

5.     Романтика вітаїзму(життя)

Українському письменству 30-х років випало пережити смугу тяжких випробувань. Безповоротно відійшов у минуле яскравий злет. Процес попереднього десятиріччя з його бурхливими творчими полеміка ми та розмаїтими жанрово – стильовими пошуками. Водночас країну затопили потужні хвилі «червоного терору».

 

Учитель історії:

«Будучи творчою людиною, щоб Ви обрали: Загинути в ім’я ідеї чи затоптали в собі бажання творити?»

 

6. Підведення підсумків.

Учитель історії:

Висновок: Тільки засвоївши гіркі уроки минувшини, усвідомивши нереалізовані, але не втрачені можливості духовного розвитку нації, зокрема закладені у ренесансі 20-х років, можна по-справжньому збагнути вартість безцінних скарбів свого народу.

 

7.Домашнє завдання.

Опрацювати за підручником укр. літ. Ст..410-419. Скласти конспект. Вивчити напам'ять один із віршів поетів, імена котрих ми сьогодні згадали.

Написати твір-есе з історії України на тему: «Якби ви були поетом 30-х років ХХ ст., щоб ви обрали: смерть в ім’я високих ідеалів чи служіння компартії?»

 

8. Оцінювання.

Фейсбук
Захист дітей
Відеопрезентація
Пошук
Календар
«  Березень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Архів записів
Друзі сайту