Вівторок, 19.03.2024, 08:24
Вітаю Вас Гість | RSS

ОЗЗСО "Ковалівський ліцей"

Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу

Павукоподібні

Розробив Гончар О.С.

Тема:Клас Павукоподібні.Особливості будови і життєдіяльності.

Мета уроку:ознайомити учнів з основними особливостями організації і процесами життєдіяльності Павукоподібних; розвинути в учнів уміння застосовувати раніше набуті знання при вивченні особливостей будови, процесів життєдіяльності Павукоподібних.

 

Хід уроку

 

I. Актуалізація опорних знань і умінь учнів.

Проводиться методом „Незакінчені речення".Вчитель формулює незакінчені речення по попередній темі, (Різноманітність ракоподі­бних), учень продовжує речення.

-До ракоподібних відносяться ряд Десятиногі раки...(1-й учень продовжує...ряд Рівноногі раки,ряд Гіллястовусі раки,ряд Веслоногі, ряд Коропоїди);

-До ряду Десятиногі раки належать: рак річковий...(2-й учень продовжує ...омар, краб камчатський);

-За допомогою другої пари вусиків плавають ряд...(3-й учень продовжує...Гіллястовусі, представником якого є дафнія);

II. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів.

 

Розповідь учителя.

 

На попередніх уроках ми ознайомились з основними особливостями типу Членистоногі, та розглянули особливості будови та життєдіяль­ності Ракоподібних і їх різноманітність.На сьогоднішньому уроці ми продовжимо вивчати тип Членистоногі, а саме, розпочнемо вивчати наступний клас - клас Павукоподібні.

 

III. Вивчення нового матеріалу.

 

Зовнішня будова Павукоподібнихіформа тіла,розміри.

Пронується учням розглянути малюнок у  підручнику і з'ясувати загаль-

ний загальний план будови тіла павука-хрестовика.

Обговорення проводиться методом „Мікрофон".Передаючи „уявний" мікрофон учні говорять коротко і лаконічно(не більше ніж 0,5 - 1 хв.) Говорить тільки той, у кого „мікрофон".

Доки не висловляться всі, відповіді не коментуються і не оцінюються.

 

Вчитель:Що ми можемо сказати про зовнішню будову павукоподібних розглядаючи малюнок у підручнику?

1-й учень: тіло павука складається з головогрудей і черевця;

2-й учень: тіло павука вкрите ворсинками;

3-й учень: у них чотири пари ніг;

4-й учень: на головогрудях розміщені хеліцери і ногощупальці.

 

Вчитель: Тіло павукоподібних розділене на окремі сегменти, має двобічну симетрію. Групи схожих між собою сегментів утворюють відділи тіла павукоподібних.На головогрудях розміщені шість пар кінцівок: хеліцери, ногощупальця і чотири пари ходильних ніг.На черевці кінцівки видозмінені у павутинні бородавки.

Зовні тіло вкрите хітиновою кутикулою.її основу складає хітин - по­лісахарид, до складу якого входить азот.

Внутрішня будова Павукоподібних.

-Опорно-рухова система. Типова для типу Членистоногі. Для пересування використовуються ходильні кінцівки. Запитання до учнів: Як побудована опорно-рухова система членистоногих?

-Система травлення (Розповідь учителя): Система травлення павукоподібних містить передню, середню і задню кишку, а також печінку. Ротовий апорат сисний. Передня кишка утворює розширення - глотку, яка має сильні мязи і здатна виконувати роль насоса, втягуючи напіврідку їжу. Під час живлення секрети слинних залоз і печінки вводяться у тіло здобичі і забезпечують позакишичне травлення.

-Дихальна система (Розповідь учителя):Дихання у найдрібніших здійснюється усією поверхнею тіла,а у решти - легеневими мішками і трахеями.

-Кровоносна система (Оскільки кровоносна система типова для

типу,пояс­нення проводиться методом „Незакінчені речення".Вчитель починає рече­ння,а учні закінчують.)

Вчитель:-кровоносна система павукоподібних...(1-й учень продовжує ...як і в усіх членистоногих незамкнена);

Вчитель:-у них є серце...(2-й учень продовжує...і кровоносні судини (аорта і артерії);

Вчитель:-функції крові виконує...(3-й учень продовжує...гемолімфа).

-Видільна система (Розповідь учителя):Типова для типу Членистоногих.Добре розвинені мальпігієві судини. Питання до учнів: Як побудована видільна система членистоногих?

-Нервова система (Розповідь учителя): Центральна нервова система представлена головним мозком (ганглії, що злилися) і черевним нервовим ланцюжком. У павукоподібних спостерігається злиття розміщених поряд вузлів нервового ланцюжка, які утворюють підглоткову нервову масу.Органи чуття павукоподібних: прості очі, механо- та хеморецептори, органи слуху.

-Розмноження (Розповідь учителя): Павукоподібні представлені роздільностатевими формами. Розвиток частіше прямий, але може бути і непрямий (наприклад у кліщів).

 

IV. Самостійна робота учнів.

Метод „Ажурна пилка".

Вчитель розділяє учнів на три групи, кожній групі дається запитан ня, на яке учні користуючись підручником знаходять відповіді.

1)  Як павук будує ловильну сітку?

2)  Навіщо павукам потрібні ногощупальця й хеліцери?

3)У чому полягають особливості шлюбного періоду павуків?

Після того, як учні вивчать своє питання, їх поділяють на групи по троє таким чином, щоби у кожній групі був „експерт" з кожного пи­тання. В групі кожен учень пояснює двом іншим „своє" запитання.

V. Домашнє завдання:

вивчити   відповідний параграф підручника. Підготувати повідомлення:Ряд Павуки ,Ряд Кліщі, Ряд Скорпіони.

Фейсбук
Захист дітей
Відеопрезентація
Пошук
Календар
«  Березень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Архів записів
Друзі сайту