Меню сайту
Статистика
Онлайн всього: 1 Гостей: 1 Користувачів: 0 |
Рівняння теплового балансу
Урок фізики 8 кл. 53(9) Повна версія уроку з ілюстраціями:http://nvk-kovalivku.at.ua/rozrobka_uroku_paranich_g.i..doc
Рівняння теплового балансу
Мета уроку: дати учням поняття про закон збереження енергії в теплових процесах, навчити розв’язувати задачі на рівняння теплового балансу, перевірити на досліді справедливість рівняння теплового балансу при змішуванні води різних температур; розвивати допитливість , спостережливість, вміння використовувати сучасні телекомунікаційні технології та сучасні джерела інформації, прищеплювати інтерес до фізики на основі зв’язку з життям; виховувати почуття відповідальності за дотримання правил техніки безпеки при роботі з електронагрівниками, пальниками, термометрами, скляним посудом, гарячими тілами та бережливе ставлення до його використання.
Після уроку учні зможуть:
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: дошка, комп’ютер та мультимедійний проектор (якщо є такий), роздатковий матеріал – міні лабораторна робота для учнів; калориметри; термометри; калориметричні тіла; мензурки; електронагрівник; електронні посібники «Фізика 8» та «Віртуальна фізична лабораторія 7-9 кл.». Квазар мікро; Ф.Я.Божинова, Ненашев І.Ю., М.М.Кірюхін - «Фізика 8 » підручник.
Орієнтовний план і методи проведення уроку.
Хід уроку
Вчитель оголошує тему, план проведення і очікувані результати уроку та ознайомлює учнів з його особливостями.
Актуалізація опорних знань проводиться шляхом бліцопитування. За правильну відповідь учнів вручається фішка, кількість яких накопичується протягом декількох уроків; потім сумується і виставляється оцінка.
Запитання до учнів:
теплоти. У якого тягарця температура зміниться сильніше?
На початку вчителю необхідно пояснити фізичну сутність поняття теплового балансу. При цьому слід виходити з того, що в замкненій системі всі тіла з часом набувають однакової температури, тобто встановлюється теплова рівновага. А цей результат можливий лише тоді, коли між тілами відбуватиметься теплообмін, при якому енергія буде передаватися від більш нагрітих тіл до менш нагрітих. При цьому сума внутрішніх енергій усіх тіл системи залишається незмінною. Для кращого розуміння процесу, що відбуваються, учням корисно пригадати закон збереження механічної енергії. Для закону збереження енергії в теплоізольованих (калориметричних) дослідах можна записати: + + + +…..= 0 Це рівняння часто називають рівнянням теплового балансу. Якщо тіло поглинає енергію в процесі теплопередачі, то Q > 0. Якщо тіло віддає енергію в процесі теплопередачі, то Q < 0. Зважаючи на це, закон збереження енергії в калориметричних дослідах можна записати інакше: + = + . Вводячи поняття додатної та від'ємної кількості теплоти, необхідно мати на увазі, що ці знаки не означають, ніби існують різні види кількості теплоти. Це лише умовні позначки, що показують напрям переходу енергії.
Застосування рівняння теплового балансу для розв'язування задач
Вчитель повинен дати учням алгоритм розв’язку задач на рівняння теплового балансу . Алгоритм розв'язування задач на тепловий баланс Після запису короткої умови задачі на теплопередачу доцільно дотримуватись такої послідовності дій:
Часто трапляються задачі на явище теплообміну між двома або кількома тілами. Найпростіше задача розв'язується в тому випадку, коли система тіл є теплоізольованою, а роботою в процесі теплообміну можна знехтувати.
Задачі, що розв’язують на уроці
Задача 1. Щоб охолодити виточену з міді деталь, температура якої 100° С, її занурили у 420 г води при температурі 5°С. Визначте масу деталі, якщо відомо, що у процесі теплообміну вода нагрілася до 18° С. Задача 2. Воду масою 0,8 кг при температурі 25° С змішали з окропом масою 0,4 кг. Температура суміші, що встановилася, дорівнює 50° С. Обчисліть кількість теплоти, яку віддає окріп, і кількість теплоти, яку дістала, нагріваючись, холодна вода. Порівняйте їх.
Міні лабораторна робота №12 «Вивчення теплового балансу при змішуванні води різних температур» На початку роботи слід нагадати учням правила техніки безпеки при роботі з нагрівальними пристроями, термометрами, скляним посудом та гарячими тілами. Оскільки не в кожному сучасному фізичному кабінеті є достатньо калориметрів, термометрів та іншого обладнання для виконання лабораторної роботи то її пропонується виконати користуючись електронним посібником «Віртуальна фізична лабораторія 7-9 кл.». Спочатку учні дивляться відеоролик до лабораторної роботи. Далі лабораторна робота виконується в віртуальному режимі. Лабораторна робота №12 «Вивчення теплового балансу при змішуванні води різних температур» Мета: перевірити на досліді справедливість рівняння теплового балансу у випадку змішування води різної температури. Обладнання: калориметр, термометр лабораторний, вимірювальний циліндр (мензурка), склянка, посудини з холодною й теплою водою. Хід роботи 1. Використовуючи мензурку, налийте в склянку воду кімнатної температури масою m і виміряйте її температуру t. 2. Використовуючи мензурку, налийте в калориметр гарячу воду масою m і виміряйте її температуру t.
= c m( t - t)=_________________________________________________
= c m( t- t)=_________________________________________________
Висновок:__________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________
При підбитті підсумків вчитель звертає увагу учнів на очікувані результати уроку і, передаючи уявний мікрофон, запитує:
Домашнє завдання: опрацювати зміст §40, розв’язати здачі 40(3, 5) підручника. (підручник Ф.Я.Божинова,
Ненашев І.Ю., М.М.Кірюхін - «Фізика 8 »).
|
Фейсбук
Захист дітей
Відеопрезентація
Пошук
Календар
Архів записів
Друзі сайту
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||